Ondernemer Albert Kreeft startte in 2018 met de bouw van zijn nieuwste project Le Marin Hotels, bestaande uit Le Marin Boutique Hotel en Le Petit Marin Boutique Hotel, in Rotterdam-West. Albert vertelt hoe hij het opbouwen van een hotel in crisistijden ervaart en hoe dat zijn way of working beïnvloedt.

Albert Kreeft is eigenaar van Excite Hotels. In het voorjaar van 2021 opent Excite Hotels haar twee hotels: ‘Le Marin’ en ‘Le Petit Marin’ in Rotterdam-West. Albert werkt samen met interieurontwerpster Claire Ansems van interieurontwerpbureau CLAIRE ANSEMS Defining Spaces.

Net als iedereen dacht ik ‘aah joh dat duurt maar even. Na de zomer is het allemaal weer bij het normale’. En nu praten we met z’n allen over een derde golf. Dat is natuurlijk wel het worst worst worst case scenario...

Twee à drie keer in de week ben ik op de bouw en dan zie ik dat prachtige boutique hotel voor me waar we al twee jaar lang onze hele ziel en zaligheid in stoppen. En dan ben je ongekend trots. Maar tegelijkertijd toch ook wat teleurgesteld, want de start gaat nooit zo zijn zoals je van te voren bedacht had. Of had gehoopt. Je hebt niet die vibe die je normaal zou hebben, want hoe leuk zijn openingen. Dat is altijd feest, daar leef je een tijdlang naartoe.

Maar goed, bij de pakken neer zitten, daar doe ik niet aan. En dus kan ik - ondanks dat het natuurlijk niet de opening is die ik voor ogen had - ook de positieve kanten van dit hele gebeuren zien. Zo ben ik achteraf bijvoorbeeld blij dat we de deuren niet al in maart 2020 hebben opengegooid, want dat was eerst de bedoeling. In 2019 hebben we helaas redelijk wat bouwvertraging opgelopen, maar dat kwam ons dus nu niet eens zo slecht uit. Wat ik wel heel vervelend vond, is dat we al het personeel dat we hadden aangenomen, hebben moeten ontslaan om ze vervolgens pas een aantal maanden later weer te kunnen aannemen. Het is heel zuur mensen die eindelijk weer een baan hebben gevonden dat te moeten vertellen. Gelukkig willen ze allemaal alsnog voor ons komen werken.

Ik heb de afgelopen tijd samen met onze interieurontwerpster Claire Ansems het concept gefinetuned naar de nieuwe standaard, want er gaat natuurlijk wel wat veranderen. Een situatie zoals deze zet je weer op scherp. Je moet opnieuw gaan ondernemen en creatief zijn. En dat maakt het eigenlijk ook wel weer leuk. Van een heleboel dingen zei je vroeger ‘dat gaan we nooit doen’. Ik heb bijvoorbeeld geen moment de ambitie gehad om er een restaurant bij te nemen. Dat vond ik teveel extra zorgen en gedoe. Maar nu is een restaurantfunctie zo ongeveer een must, we zijn het onze gasten verplicht. Ik verwacht straks, als de restaurants weer opengaan, een stormloop op lokaal gebied. Als toerist kom je er dan lastig tussen.

Daarnaast bleek tijdens de eerste lockdown dat dinerarrangementen een groot succes waren. Dat was eigenlijk het beste wat je kon doen. En Rotterdam heeft fantastisch veel mooie restaurants en privé-chefs in de aanbieding waarmee we kunnen samenwerken. Dus het is wel een omschakeling, maar we gaan dat nu gewoon doen de komende tijd. Zo staan je gedachten nooit stil. Ontbijtpakketten bijvoorbeeld. Die willen we niet in een cafetariatasje de kamer in slingeren. Dat willen we dan wel goed doen. Dus maken we daar een mooie geschenkbox van en zorgen we ervoor dat het ook tijdens corona nog steeds een feestje is om op pad te gaan.

Wel hebben we tegenwoordig discussies over dingen waarvan we vooraf nooit bedacht hadden dat we ons daar bezig mee zouden moeten houden. Ik ben bijvoorbeeld van mening dat als je ergens heen gaat, dat het beter of minimaal net zo goed moet zijn als thuis. Voor mij is kwaliteit het allerbelangrijkste. Maar nu ineens moet je gaan afwegen, of je een ovenvers ambachtelijk bereid croissantje op de kaart zet of dat je kiest voor een variant die machinaal bereid wordt en die goed, maar niet uitzonderlijk is. Die balans, ik had nooit gedacht dat we daarmee zouden gaan strugglen. Dat je elke keer moet kijken, zijn deze kosten noodzakelijk voor het concept ja of nee.

Wat ik ook een goede ontwikkeling vind, is de samenwerking tussen verschillende organisaties, collega’s en partners in tijden zoals deze. In een hoogconjunctuur is deze behoefte er niet of twijfelen we sneller aan de inzet van een branchevereniging of samenwerkingsverbanden, maar in tijden van crisis zoeken we elkaar juist op voor adviezen, lobby en support. Ik hoop écht dat we dit na de coronacrisis vasthouden en beter gaan samenwerken.

Kijk het duurt natuurlijk allemaal verschrikkelijk lang - voor iedereen – en we wachten op dat ene lichtpuntje, maar het toerisme blijft. Daar ben ik heilig van overtuigd. Vooral de gast die van het leven geniet en voor leisure weggaat, blijft dat toch wel doen. Het is een dooddoener, maar het wordt echt weer beter. Ik kijk dan ook – ondanks alles – ontzettend uit naar de opening!

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens